După ce în ultimele două săptămâni au circulat zvonuri cu privire la viitorul său, Ferrari a confirmat marți că Mattia Binotto își va părăsi rolul de director de echipă la sfârșitul anului.
Obiectivul Ferrari la începutul acestei campanii a fost să folosească noile reglementări tehnice revoluționare pentru a se lupta la vârful clasamentului.
Ferrari s-a despărțit oficial de Binotto
Condusă de Binotto, echipa italiană a reușit această performanță. Au câștigat patru Mari Premii, au obținut 12 pole position-uri și 20 de podiumuri. Au început anul cu cea mai rapidă mașină și deși provocarea lor în campionat s-a estompat pe măsură ce s-au luptat cu lipsa de fiabilitate și cu erorile strategice, cu o curbă de dezvoltare în scădere, au obținut totuși locul al doilea atât în campionatul piloților, cât și în cel al constructorilor – o îmbunătățire semnificativă față de 2021.
La puțin peste o săptămână după încheierea campionatului, Binotto a declarat că părăsește compania căreia i-a dedicat ultimii 28 de ani din carieră.
A început ca inginer și ajungând la funcția de conducere, când Ferrari se află pe punctul de a-și atinge obiectivul de a deveni din nou campioni mondiali.
De ce s-a despărțit Scuderia de directorul ei
Se pare că există o multitudine de motive.
Când CEO-ul Ferrari, Louis Camilleri, s-a retras din funcție cu efect imediat în decembrie 2020, poziția lui Binotto, spun sursele, a fost slăbită.
Camillieri și predecesorul său, Sergio Marchionne, au fost mari susținători ai lui Binotto. Aceștia au crezut în abilitățile sale și l-au susținut pentru a schimba soarta Ferrari.
Ei au înțeles provocările Formulei 1 și că va fi nevoie de timp pentru ca Binotto să pună la punct o structură care să asigure o perioadă susținută de succes.
Îl puteau proteja atât pe plan intern, cât și pe plan extern, permițându-i să se concentreze asupra muncii sale.
Totul s-a schimbat
Când Camillieri a plecat, Binotto s-a trezit oarecum singur. Fără acel sprijin și cu cea mai mare sarcină din Formula 1 presiunea a crescut.
El a clacat pe calea pe care credea că este cea corectă. S-a concentrat pe eliberarea companiei de o cultură a blamării care a împiedicat mult timp progresul Ferrari.
Italianul nu a criticat niciodată echipa în mod public, preferând să discute în particular. El oferea sprijin pe plan intern, în loc să încerce să facă pe țapul ispășitor.
Aceasta a însemnat că, deși existau unii care erau geloși pe el, lucru obișnuit în sport și în afaceri atunci când cineva face progrese atât de mari pe scara companiei, majoritatea credeau în viziunea sa și aveau plăcere să lucreze pentru el.
Sub conducerea sa, Ferrari și-a revizuit tunelul de vânt, care îi ținuse mult timp în urmă în ceea ce privește dezvoltarea. De asemenea, el a semnat pentru simulatorul de ultimă generație, care este acum cel mai bun din Formula 1.
De asemenea, el a supravegheat progresul uriaș al unității de propulsie, care în 2020 era cea mai slabă dintre cei patru producători. Posibil cu până la o secundă mai puțin, dar care acum se ridică la nivelul unității Honda/Red Bull Powertrains, liderul clasei.
Binotto a sperat că rămâne și în sezonul viitor
Deși știa că Ferrari caută și vorbește cu candidați pentru a-l înlocui, deși se înțelege că nu i-au spus niciodată acest lucru în mod explicit, a simțit că i se va da șansa de a construi pe baza progreselor din 2022 în 2023 și dacă nu va livra campionatul, poate că va fi sfârșitul drumului.
Declarația celor de la Ferrari, conform căreia rapoartele potrivit cărora ar fi fost înlocuit sunt „total lipsite de temei”, nu a făcut decât să-i susțină convingerea.
Cu toate acestea, sursele spun că, la întoarcerea din Abu Dhabi, a fost întâmpinat cu tăcere din partea conducerii superioare a Ferrari.
Atunci i-a devenit foarte clar că timpul său era aproape de sfârșit.
A ales să preia controlul și să demisioneze.
Ce urmează pentru Ferrari
Sursele spun că cei din conducerea Ferrari se gândesc la înlocuirea lui Binotto încă din campania din 2021.
Aceștia au luat în considerare mai mulți candidați. Șeful Alfa Romeo, Fred Vasseur, apărând ca fiind cea mai probabilă opțiune.
Vasseur are experiență într-o organizație mare, după ce a condus Renault (acum Alpine).
A jucat un rol cheie în redresarea performanței Alfa Romeo și în obținerea unui acord pentru ca echipa să devină echipa de uzină a Audi începând cu 2026.
Este un mare manager, iubește cursele și are peste 25 de ani de experiență în conducerea operațiunilor de motorsport.
Francezul are, de asemenea, o relație puternică cu Charles Leclerc, după ce i-a permis monegascului să debuteze în F1.
Dar postul de la Ferrari este cel mai mare din F1 și posibil din tot sportul. Prin urmare, va fi cea mai importantă provocare din cariera lui Vasseur până în prezent.
Pentru oricine din sporturile cu motor, dacă Ferrari vine la telefon, este foarte greu să refuze.
Prin urmare, este firesc ca Vasseur să fie tentat să accepte postul.
Vasseur ar trebui să rămână la conducerea actualei sale echipe atunci când Audi va intra în luptă în 2026.
Probabil că va avea rezerve în privința duratei, deoarece producătorul german ar putea alege să își aducă proprii oameni.
Deocamdată, discuțiile sunt în curs de desfășurare. Binotto rămâne în funcția sa până la sfârșitul lunii decembrie.
Un anunț cu privire la înlocuitorul italianului nu este așteptat până anul viitor.
Rămâne neclar ce va face Ferrari în cazul în care Vasseur nu va prelua rolul.
Sursa: Formula1.com